Tankar om, vad tänker du om?

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2012

Tankar om Facebook

Av Nancy - 14 augusti 2012 23:29


Facebook är en av världens mest använda sociala nätverk. Har man inte facebook, då kan man uppfattas som konstig och att man inte hänger med. Man ska inte glömma att Facebook startades år 2004, så den har inte funnits länge. Vad finns det för olika typer av facebookanvändare? Fungerar facebook som identitetsskapande nätverk? Hur viktig är facebook för relationer? Skapar facebook stress och beroende?


Facebookanvändare kan grovt delas upp i tre grupper.


  • Den första gruppen består av extrema facebookanvändare. Dessa uppdaterar sin status ett flertal gånger per dag, de kan använda ett vulgärt språk och dessa kan vara facebookberoende som spenderar flera timmar per dag på facebook.


  • Den andra gruppen består av aktiva facebookanvändare. Dessa loggar in på facebook två till tre gånger per vecka och uppdaterar sin status kanske högst en gång per vecka.


  • Den tredje gruppen består av passiva facebookanvändare. Dessa loggar in på facebook minst en gång per månad och kanske aldrig uppdatera sin status.

Nyfikenhets graden bland dessa tre grupper om det som händer i facebooksvännernas liv är på samma nivå. Det vill säga att alla är lika nyfikna.


Vissa skapar sig en personlighet som de önskar ha genom facebook. Den identitet som man skapar genom facebook är så positiv som möjligt. Man lägger ut bilder som man har tagit med vänner och familj, på resor, aktiviteter, fester och så vidare. Man vill framstå som populär och har fullt upp. Ju fler antal vänner desto populärare uppfattas man. Vem av oss har inte haft eller har vänner på facebook som man inte känner. Man godkänner vän förfrågningar och man tro sig hålla kontakten med dessa okända genom att gilla och/eller kommentera deras aktiviteter.


Att man gillar och kommenterar facebookvännernas statusar och bilder är ett sätt att visa de att du har sett dessa. Man visar att man håller kontakten. Vilket är väldigt viktigt för relationerna. I gengäld vill man att de också gillar och/eller kommenterar ens statusar och bilder. Detta fungerar även som bekräftelse på att man har blivit sedd, erkänd, gillad med mera.



Facebook skapar stress och beroende, för att man jämför sig med andra. Man vill inte hamna utanför samt vill man hålla koll på allt och alla. Det beroendet som skapas är inte bara att man ska hålla sig uppdaterad, men även spelberoende genom olika spelapplikationer.


Facebook påverkar oss. Företag , politiker, präster, artister med mera utnyttjar facebook flitigt för att påverka oss. Låt dig inte påverkas för mycket. Facebook är en verklighet, men låt inte facebook profilen skapa dig. Det är ju du som har skapat den.


Vad tänker du om Facebook?

 

 


Facebook's mission is to give people the power to share and make the world more open and connected.” (Facebook, 2011)


 
 
Klara

Klara

15 augusti 2012 14:49

Du har ju helt rätt!! Jag är med i den andra gruppen som du skrev :D Jag är faktiskt bara vän med dom på facebook som jag umgås med eller släktingar... Jag tar bort alla andra... Men jag tycker att faecboook har blivit drygt t.ex statusar som säger typ "Gilla den här statusen så beskriver jag dig med 3 ord" eller nåt liknade... Det är min tanke om facebook... Grym blogg förresten du inspirerar mig :D

http://www.sunshining.bloggplatsen.se

 
A

A

15 augusti 2012 15:01

Hej! Jag är en facebook-användare dock stämmer inte det du skrivit in på mig. Jag använder facebook flitigt men dock inte genom att låtsas vara någon jag inte är. Facebook fungerar mer som ett tidsfördiv för mig samtidigt som det hjälper mig att hålla kontakten (så den biten stämmer) med vänner och familj. Har endast folk jag känner på min vänlista. Facebook är ett enkelt sätt att ha kontakt med nära och kära. Dock ska man använda det på rätt sätt.
Kram

http://mybattle.bloggplatsen.se

 
nathalie

nathalie

15 augusti 2012 15:15

Facebooks för- och nackdelar väger tungt mot varandra tycker jag! Facebook för mig är bra om det används med måtta, precis som med många andra ting i världen. Ta mobiler t.ex, jättebra tycker jag! Men inom rimliga gränser.. alltså en mobil kan rädda liv vid nödläge men den kan likaså orsaka en olycka! :)

http://ellenathalie.bloggplatsen.se

 
Norska Enja

Norska Enja

15 augusti 2012 22:08

Jag anser att facebook på sätt och vis var en slags räddning. För jag var alltid lost när det kom till vad som hände med folk på skolan (högstadiet) och blev ofta utesluten från samtal för att de folk inte orkade förklara för mig. Allt som händer får man nästan veta på facebook, så... plus att jag har föräldrar i olika länder, så facebook hjälper mig hålla kontakten. Dock uppdaterar jag nästan aldrig, använder det bara för att se vad som händer med andra :)

http://www.norskaenja.bloggplatsen.se

 
Emm

Emm

17 augusti 2012 20:25

Jag tycker personligen att Facebook är ett av djävulens påfund, ett socialt medium som kränker vår integritet och gör den synlig för alla. Det är så tydligt att de som skapat fb bara är ute för att samla och sälja vidare information. Och därför är jag ingen fbanvändare. Kram

http://www.emmli89.bloggplatsen.se

 
Stig

Stig

18 augusti 2012 00:30

Jag bloggar och mina inlägg hamnar även på fb. Därför har jag fått många "vänner" där, men det är också avsikten för jag vill att allt jag anser vara angeläget ska spridas så mycket det går.

Därför är jag med i många fb-grupper också, alltså de som diskuterar sånt jag själv skriver/pratar om.

Men jag skriver inte många rader om nån ur min familj, bara mig själv, när det passar med det jag skrivit.

Så därför tillhör jag grupp ett, men utan att använda ett vulgärt språk eller spendera timmar där! :)

F ö tycker jag du har nåt riktigt bra på G här med din blogg. Nu har jag läst ett gäng inlägg och kommentarer... Du skriver bra och engagerat, vilket jag gillar jättemycket!!!

Du kommer absolut att få många läsare om du orkar hålla igång och skriva lite varje dag... Min erfarenhet är att det mycket är kontinuiteten och variationen som gör att läsarna börjar gilla och engagera sig :)

Så kör din egen stil, det vinner du mest på!

För att bidra lite till din blogg kommer jag att länka dig från min sida och hoppas det kommer in fler därifrån också, för det är din blogg värd tycker jag. LYCKA TILL och på återseende! ;)

http://cyberliv.bloggplatsen.se

 
Annie

Annie

6 januari 2014 17:37

Vilken bra och fin blogg du har! Du tar upp många intressanta och viktiga ämnen!:-) Angående facebook, kan bara hålla med dig.
Jag är där mindre nu, än förut och kollar mest vad andra skriver.
Uppdaterar min status ganska sällan.
Kul med en blogg som tar upp såna ämnen som du gör!:-)
Kram/

http://Lifebyannie.bloggplatsen.se

Nancy

9 januari 2014 13:25

Tack Annie :)
Kram/NA

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nancy - 28 augusti 2012 11:12


I alla åldrar och sociala grupper finns det misshandlade kvinnor. Detta trots att vi lever i ett samhälle med nolltolerans mot våld. Vissa av de är väldigt skickliga på att dölja sitt lidande. De har lärt sig att leva med detta.  Vad utsätts dessa...

Av Nancy - 25 augusti 2012 20:14


Hej,   Läs gärna denna inlägg (Klika här) innan du läser dagens inlägg.   Syftet med dagens inlägg är att uppmuntra dig till självreflektion om: Tankar om Motgång, Vad tänker du om Motgång?      En utmaning till dig vill motgången lever...

Av Nancy - 23 augusti 2012 17:15

  Vad är motgång? Motgång är ett pessimistiskt tillstånd som drabbar alla människor vid olika tillfällen i livet. Motgång anses som otur, olycka, misslyckande och allt negativt som råkar komma i vår väg. Vissa människor klarar inte av att möta motg...

Av Nancy - 19 augusti 2012 10:29


Ett stort problem som finns i hela världen är fetma och övervikt. Dessa människor lider större risk att drabbas av fysiska sjukdomar men även psykisk ohälsa. Hur är det att leva med fetma och övervikt i vårt samhälle? Fetma och övervikt or...

Av Nancy - 18 augusti 2012 09:35


"Att säga att Fetma enbart orsakas av för hög   kalorikonsumtion     är som att säga att det enda som orsakade amerikanska     revolutionen var Boston Tea Party." (Adelle Davis)           Håll utkik efter Tankar ...

Presentation

Följ bloggen på facebook

Fråga mig

2 besvarade frågor

Translate

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012
>>>

Kategorier

Arkiv

Total antal besökare

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards