Tankar om, vad tänker du om?

Alla inlägg den 16 augusti 2012

Av Nancy - 16 augusti 2012 11:44


 

 

I skolan blir jag retad av mina kompisar som jag är med. Dem säger taskiga saker till mig, slår mig, sparkar mig m.m Det finns inga andra jag kan vara med.“ (Flicka 14 år.)


Sommarlovet är snart slut och många elever har ångest över skolstarten. Att elever känner sig otrygga i skolan och blir utsatta för mobbning är helt oacceptabelt. Mobbning är bland det värsta som kan hända barn och ungdomar. Det skapar sår som de får bära med sig hela livet.



Det finns olika typer av mobbning:

  • Fysisk mobbning till exempel knuffar, sparkar, tafsningar och slag.

  • Psykisk mobbning exempelvis gester, miner, suckar samt undvikande.

  • Verbal mobbning såsom förtal, glåpord, rykten och skvaller.

Det är svårt att upptäcka de barn som blir mobbade. Eftersom de anstränger sig för att dölja det som de utsätts för. Vissa skäms och andra är rädda för de kanske blir slagna av sina mobbare om de berättar till någon.



Alla har ett ansvar att ingripa om ni märker att någon mobbar eller blir mobbad. Våga stoppa mobbningen! Mobbningen ska inte tolereras! Ni som blir mobbade måste våga säga ifrån. Prata med någon vuxen om din situation. Har du ingen att prata med ring BRIS: 116 111.

 

 


Jag ska snart börja sjuan och då måste vi i min klass byta skola. På den skolan finns det en kille som gick i den här skolan förut och då var han på mig hela tiden. Han och hans kompisar gör allt från att trycka upp grus i ansiktet till att slå en. Nu oroar jag mig för hur det ska bli, jag mår jättedåligt och vet inte vad jag ska göra åt det.“ (Pojke 12 år)



Vad tänker du om Mobbning? 


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Följ bloggen på facebook

Fråga mig

2 besvarade frågor

Translate

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012
>>>

Kategorier

Arkiv

Total antal besökare

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards