Tankar om, vad tänker du om?

Direktlänk till inlägg 23 augusti 2012

Tankar om Motgång

Av Nancy - 23 augusti 2012 17:15


Vad är motgång? Motgång är ett pessimistiskt tillstånd som drabbar alla människor vid olika tillfällen i livet. Motgång anses som otur, olycka, misslyckande och allt negativt som råkar komma i vår väg. Vissa människor klarar inte av att möta motgången, därmed bryter de samman. Och andra människor möter motgången som en välkomnad utmanare. Motgångar tillhör till livets påfrestningar och uppkommer alltid plötsligt och vid olämpliga tidpunkter.



Det är vår inställning till motgångar som leder oss till antingen nedgång eller uppgång. Motgång ska inte anses som otur, för att den kan vara en möjlighet till en förbättring. Genom motgången mäts våra styrkor och svagheter. Motgång ska inte anses som misslyckande, för att man lär sig att lyckas genom att misslyckas.



Motgångar ska hanteras med mod, tålamod samt vilja. Mod behövs för att kunna bemöta de olika utmaningarna som inträffar. Man ska våga ta emot utmaningen och inte undvika den. Tålamod behövs för att kunna hantera motgången på ett välbetänkt sätt och omvandla den till framgång. Motgång utgör en del av framgång. Viljan behövs för att den framkallar en enorm kraft samt motivation som får oss att orka hålla igång och kämpa.



Medvetenheten om de motgångar som har uppstått och kommer att uppstå i vår väg, skapar av oss en utmanare. Utmanaren välkomnar utmaningarna. Utmanaren har en kämpes attityd som ger driv i kampen om att möta motgången med mod. Denna attityd är inte medfött, denna är inlärd. Men det gäller också att vara envis och inte bryta samman från första motgången som möter oss. Ju fler motgångar som möter oss desto mer lär vi oss om hur vi ska hantera de. Välkomna motgången och bemöt den med förstående. Hur än slutresultatet blir i frågan så kommer det att bidra till nya erfarenheter som skapar en skicklig utmanare av dig... 


 
 
Ingen bild

PostIt

23 augusti 2012 18:29

Jag håller med och det är väldigt fint skrivet. Motgångar sker, och i slutändan får man, precis som med mycket annat, hoppas att de för något bättre med sig. När jag skadade armen kändes det som om min värld föll i bitar. Jag var sexton och var tvungen att sluta. Två dagar senare fick jag en förfrågan från landslaget. Det kändes jobbigt, men ju inser jag att det troligtvis hjälpte mig. Jag fick tillbaka mitt liv, allt handlade inte bara om mat och träning. jag fick skriva, något jag älskat sedan jag varit sju men bara lagt under mattan. Det finns en anledning till nästan allt.

Tack för en bra text.

Nancy

23 augusti 2012 23:12

Tack för din kommentar :)

 
http://ahealthytry.bloggplatsen.se

http://ahealthytry.bloggplatsen.se

24 augusti 2012 12:32

Motgångar är som du skriver vad man gör dem till, man kan se det som världens undergång eller som en utmaning. Själv ser jag dem som något som kommer att lära mig något nytt och göra mig till en starkare människa. Kanske inte direkt, men med tiden.

http://ahealthytry.bloggplatsens.e

 
Conne

Conne

24 augusti 2012 19:11

Hej!

Kom precis in på din blogg av en slump, och har läst ett antal inlägg redan. Och tycker din blogg är otroligt bra!
Att du tar upp saker som är viktigt :)

http://www.storyoflife.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nancy - 28 augusti 2012 11:12


I alla åldrar och sociala grupper finns det misshandlade kvinnor. Detta trots att vi lever i ett samhälle med nolltolerans mot våld. Vissa av de är väldigt skickliga på att dölja sitt lidande. De har lärt sig att leva med detta.  Vad utsätts dessa...

Av Nancy - 25 augusti 2012 20:14


Hej,   Läs gärna denna inlägg (Klika här) innan du läser dagens inlägg.   Syftet med dagens inlägg är att uppmuntra dig till självreflektion om: Tankar om Motgång, Vad tänker du om Motgång?      En utmaning till dig vill motgången lever...

Av Nancy - 19 augusti 2012 10:29


Ett stort problem som finns i hela världen är fetma och övervikt. Dessa människor lider större risk att drabbas av fysiska sjukdomar men även psykisk ohälsa. Hur är det att leva med fetma och övervikt i vårt samhälle? Fetma och övervikt or...

Av Nancy - 18 augusti 2012 09:35


"Att säga att Fetma enbart orsakas av för hög   kalorikonsumtion     är som att säga att det enda som orsakade amerikanska     revolutionen var Boston Tea Party." (Adelle Davis)           Håll utkik efter Tankar ...

Av Nancy - 16 augusti 2012 11:44

      “I skolan blir jag retad av mina kompisar som jag är med. Dem säger taskiga saker till mig, slår mig, sparkar mig m.m. Det finns inga andra jag kan vara med.“ (Flicka 14 år.)   Sommarlovet är snart slut och många elever ...

Presentation

Följ bloggen på facebook

Fråga mig

2 besvarade frågor

Translate

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012
>>>

Kategorier

Arkiv

Total antal besökare

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards