Tankar om, vad tänker du om?

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2012

Tankar om Kvinnomisshandel (Del1)

Av Nancy - 28 augusti 2012 11:12


I alla åldrar och sociala grupper finns det misshandlade kvinnor. Detta trots att vi lever i ett samhälle med nolltolerans mot våld. Vissa av de är väldigt skickliga på att dölja sitt lidande. De har lärt sig att leva med detta.  Vad utsätts dessa kvinnor för?  Kan man känna igen en kvinnomisshandlare?


Varje könsrelaterad våldshandling som resulterar i fysisk, sexuell eller psykisk skada eller lidande för kvinnor, samt hot om sådana handlingar, tvång eller godtyckligt frihetsberövande, vare sig det sker i det offentliga eller privata livet” är Förenta Nationernas definition av kvinnomisshandel (1994). Definition av misshandel enligt Brottsbalken 3 kap 5 § Den som tillfogar annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta döms för misshandel till fängelse i högst två år, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.  


Misshandlade kvinnor utsätts för olika former av våld.

  • Psykiskt våld: handlar om verbal kränkning på ett indirekt eller direkt sätt såsom hot, emotionell utpressning samt ekonomiskt beroende.
  • Fysiskt våld: våldet riktas mot kroppen och kan se olika ut. Det kan vara allt ifrån knuffar, stryptag, örfilar och mordförsök.
  • Sexuellt våld: handlar om att tvingas till sexuella handlingar. Våldtäkt och att ha sex mot betalning är exempel på detta.
  • Materiellt våld: handlar bland annat om att männen slår sönder saker för att skrämma och/eller kränka kvinnan.

 


Det är omöjligt att känna igen en kvinnomisshandlare på utsidan. De uppfattar inte sig själva som kvinnomisshandlare. Deras förklaring till detta oacceptabla beteende är att de vill korrigera kvinnan. Då de anser att hon är betingat med fel.


Kvinnomisshandlare kan inte hantera sina aggressioner. Dessa män har sina egna regler som de anser är överlägsna. De kan inte hantera motgångar och stress. De kan vara missbrukare. De kan ha vuxit upp i ett hem där våld har förekommit. Kvinnomisshandlare har stora problem som skapar stora djupa sår för resten av de misshandlade kvinnornas liv.


Fortsättningen följer. Håll utkik efter Tankar om kvinnomisshandel - Del 2.


Vad tänker du om kvinnomisshandel?



 
 
Sandra

Sandra

28 augusti 2012 14:58

Jag var tvungen att gå in hit och läsa vad du skrivit. Av flera anledningar. Dels för att min dåvarande pojkvän gjorde illa mig för 1,5 vecka sedan, dels för att jag var nyfiken.

Gränsen för misshandel, är för mig, otydlig. Jag har fortfarande svårt att tänka att det han gjorde på mig, mot mig, är olagligt. Jag tror att det hade känts annorlunda om han gett mig en riktig smäll eller gjort mig sjukhusilla.
Trots det "lilla" han gjorde, har jag svårt att gå utanför dörren. Så det sätter spår och hur länge det kommer att sitta kvar, det vet jag inte.
Mitt fel var det också, att han gjorde så mot mig och hans dotter. Jag tror att det var lättare för honom att klandra någon annan än sig själv. Förmodligen var det också lättare att klandra mig, än bärsen alkoholisten hade i handen.
I "mitt fall" var han bara våldsam när han drack. Annars var han som en stor nallebjörn. Så min fråga till dig blir då, om han är en "kvinnomisshandlare" när han dricker, vad är han då när han är nykter? Ingen människa är sina handlingar, så hur länge ska man dömas av andra människor? Låt oss säga att han blir nykter och är det tills han dör, är han då fortfarande en någon som misshandlar?

http://sandrasjolander.bloggplatsen.se

Nancy

28 augusti 2012 17:37

Hej Sandra,
Tack för din kommentar. Du är en stark tjej som vågade ta steget och inte stannade kvar i förhållandet. Det är få som vågar avsluta sådana relationer på grund av olika orsaker.

Det du beskriver, kommer jag att skriva om i Del 2. Därför blir mitt svar kortfattat.

Att han blir kvinnomisshandlare när han dricker kan bero på att han då vågar utöva sin makt. Men även flera olika bakomliggande orsaker finns det. Han tappar kontrollen i samband med alkohol. Vad är han då han är nykter? Han är en kontrollerad människa som kan behärska sina känslor och aggressioner.

Om han blir nykter och därmed slutar att vara någon som misshandlar, då ska han inte betraktas som kvinnomisshandlare längre.



 
HeyTezz

HeyTezz

28 augusti 2012 19:07

Mitt ex misshandlade, psykade och våldtog mig. för att han kunde. För att jag var svagare i psyket när det gällde att gå. Han var inte missbrukare men hade föräldrar som var alkholister, samt fick örfilar av sin mamma. Han hotade mig och trakasserade mig. Jag skulle aldrig förlåta hobnom även om han vore en missbrukare. Aldrig. Jag skar mig på grund utav de smärtor han orsakade. Aldrig skall jag förlåta honom. Jag får aldrig tillbaka de åren av mitt liv och de andra som blivit misshandlade eller liknande får inte heller tillbakad en tid de gav. Såren läker men ärren finns med oss i döden. Hur mycket de än bättrar sig och ångrar sig så finns ärren emd oss in i döden och ännu längre. Man kan inte bli kvitt dem men man kan lära sig leva med dem. Förlåt men tar oerhört illa upp av avd du svarade förgående skrivare. De skall aldrig förlåtas för att de krossade en annan männsika eller behandlade den så illa att den fått minsta lilla men av det.

http://Hey_tezz

Nancy

28 augusti 2012 20:53

Hej Tezz,
Tack för din kommentar. Jag säger även till dig att du är en stark tjej som vågade ta steget och inte stannade kvar i förhållandet. Det är få som vågar avsluta sådana relationer på grund av olika orsaker.

Jag förstår dig att du inte kan förlåta ditt ex. Han är inte värd en förlåtelse. "Såren läker men ärren finns med oss i döden". Var stark!

Jag tror att du missuppfattade mitt svar till Sandra. Här kommer ett förtydligande. Jag skrev inte att hon ska förlåta honom (läs mitt svar igen) Det jag skrev är att i och med han misshandlar enbart då han är onykter och slutar han med sitt alkohol beroende och därmed misshandel då ska han inte betraktas som kvinnomisshandlare längre.

Kram på dig

 
Sandra

Sandra

28 augusti 2012 22:11

Känner att jag vill svara den andra tjejen. Min mening var inte heller att göra dig upprörd, om du blev det av vad jag skrev. Mitt "problem" är att jag fortfarande tycker om honom alldeles för mycket, men det är den nyktra människan jag tycker om - inte det stora monstret han blev. Jag försvarar heller inte hans handlingar, men det kan låta så. Det är jag fullt medveten om. Andra har flera gånger påpekat just det. Även fast jag lider av det han gjorde mot mig, så är han inte den människan. Jag känner honom som nallebjörnen. Det är det som gör hela situationen schizofren.

http://sandrasjolander.bloggplatsen.se

 
Sara

Sara

28 augusti 2012 22:40

Hej

Jag har blivit misshandlad av min dotters pappa under två år. Jag lämnade honom och gick direkt till polisen sen åkte jag med polisen beredd och hämtade min dotter då hade mina föräldrar kommit ner och körde hem oss till dem.

Du glömmer en VIKTIG form av misshandel den latenta där man lever under konstant stress, där man stressar upp mig som jag gjorde när klockan blev halv fem och han snart skulle komma hem från jobbet, skulle jag bli slagen idag eller räckte det med ordkallelse eller behövde jag bara krypa på och vara med dottern.
Denna form av stress har gjort mig utbränd och kan än idag inte jobba, inte träffa människor i samlingar, Den psykiska misshandel med ord bet inte på mig, jag hade för stor självkänsla för det.
jag tog honom aldrig på allvar när han kallade mig diverse.

En man som misshandlat är alltid en misshandlare liksom en missbrukare alltid kommer vara missbrukare även om han inte brukar längre.

En man som slagit en gång har inte spärren att inte slå igen.
Det är en man och kommer alltid vara en labil man så länge han lever.

Jag har ärr idag som jag aldrig blir av med, jag har fått både mitt liv och min dotters liv förstört.

det går aldrig få tillbaka den tid jag förlorat, den tiden kommer han vara skyldig till att ha stulit för mig, det kan jag inte förlåta.

Däremot kan jag välja och har gjort förlåtit honom för det han gjort för att jag kände då blev jag starkare än honom, jag står över honom då han slog mig och jag förlät honom som person, inte handlingarna inte sviterna men honom. Därmed tar han inte längre energi från mig.

Man förlåter en person men inte handlingen den är och kommer alltid vara förkastlig.

//Sara

http://www.combindinglove.bloggplatsen.se

Nancy

28 augusti 2012 23:04

Hej Sara,

Tack för din kommentar. Jag säger även till dig att du är en stark tjej som vågade ta steget och inte stannade kvar i förhållandet. Det är få som vågar avsluta sådana relationer på grund av olika orsaker.

Kram på dig!

 
Ingen bild

Bo

22 september 2012 00:33

Det kan lika gärna vara en kvinna som misshandlar en man, eller en kvinnlig partner. Tro inget annat.

Nancy

24 september 2012 23:16

Hej Bo,
Tack för din kommentar.

 
Pinkozzy

Pinkozzy

8 september 2014 15:58

Vad jag tänker om kvinnomisshandel? Jo jag önskar livet ur varje person som våldför sig på kvinnor. Jag verkligen hatar dessa amöbor av manskön. Är själv man och kan inte förstå vad man får ut av att misshandla en kvinna. Det bara MÅSTE vara något fel i huvudet på dessa skitstövlar. Det som retar mig också är att de som får sitta av sitt straff får göra det på specialfängelser. De hamnar tydligen inte bland det vanliga buset för då skulle de kunna bli misshandlade. Ja med herregud det vore väl en välgärning. På dom bara. Låt dom få smaka sin egen medicin.

http://www.pinkozzy.bloggplatsen.se

Nancy

15 oktober 2014 19:58

Hej Pinkozzy,

Tack för din kommentar och din reflektion.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nancy - 25 augusti 2012 20:14


Hej,   Läs gärna denna inlägg (Klika här) innan du läser dagens inlägg.   Syftet med dagens inlägg är att uppmuntra dig till självreflektion om: Tankar om Motgång, Vad tänker du om Motgång?      En utmaning till dig vill motgången lever...

Av Nancy - 23 augusti 2012 17:15

  Vad är motgång? Motgång är ett pessimistiskt tillstånd som drabbar alla människor vid olika tillfällen i livet. Motgång anses som otur, olycka, misslyckande och allt negativt som råkar komma i vår väg. Vissa människor klarar inte av att möta motg...

Av Nancy - 19 augusti 2012 10:29


Ett stort problem som finns i hela världen är fetma och övervikt. Dessa människor lider större risk att drabbas av fysiska sjukdomar men även psykisk ohälsa. Hur är det att leva med fetma och övervikt i vårt samhälle? Fetma och övervikt or...

Av Nancy - 18 augusti 2012 09:35


"Att säga att Fetma enbart orsakas av för hög   kalorikonsumtion     är som att säga att det enda som orsakade amerikanska     revolutionen var Boston Tea Party." (Adelle Davis)           Håll utkik efter Tankar ...

Av Nancy - 16 augusti 2012 11:44

      “I skolan blir jag retad av mina kompisar som jag är med. Dem säger taskiga saker till mig, slår mig, sparkar mig m.m. Det finns inga andra jag kan vara med.“ (Flicka 14 år.)   Sommarlovet är snart slut och många elever ...

Presentation

Följ bloggen på facebook

Fråga mig

2 besvarade frågor

Translate

Gästbok

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012
>>>

Kategorier

Arkiv

Total antal besökare

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards